U lekára som často, úplatok som nikdy nedala ani dlho nečakala

Foto: FB

Od roku 2010 sa v Izraeli liečim na leukémiu. Liečim sa ambulantne, čiže u lekára som často. Nikdy som tu nedala úplatok, nikdy som nemala pocit, informáciu či dôkaz, že by mi všimné mohlo nejako pomôcť. Nikdy som ani neplatila za prednostné ošetrenie, ani za objednávku na konkrétnu hodinu. Tu to nefunguje. Tu sa musí objednať každý u každého lekára.

Izraelský zdravotný systém označil pred dvomi rokmi analytický tím agentúry Bloomberg za štvrtý najefektívnejší na svete. Prvé tri miesta obsadili Hongkong, Singapur a Japonsko. Efektívnosť je to, čo ma tu prekvapilo. Skúsim načrtnúť v čom spočíva a prečo Izraelčania nemajú pocit, že by si mali liečbu ešte pokútne “priplácať.”

Izrael má štyri súkromné poisťovne. Dve veľké, majú spolu asi 80 percent poistencov, dve menšie. Ani jedna nie je štátna. V Izraeli nemajú štátnych poistencov. Máme osemročnú dcéru, platíme jej zdravotné poistenie od narodenia, platia si aj moji svokrovci na dôchodku. Zo zákona je zdravotné poistenie povinné. Existuje  základné,a väčšina Izraelčanov má aj doplnkové. Z neho sa financuje situácia, keď vážne, dlhodobo ochoriete a ste odkázaní na starostlivosť doma alebo v zariadení typu sanatórium pre chronicky chorých či hospic. Toto poistenie rieši skôr sociálne dopady choroby ako chorobu samotnú.

Konkurencia medzi poisťovňami spôsobuje, že sa snažia o klientov. Majú produkty zamerané na rodiny s deťmi (preplácajú viac testov v tehotenstve, logopéda, špecialistov na poruchy učenia) či na starších ľudí. To je už ale nad rámec povinného poistenia.

Lekári vašej poisťovne sídlia buď v poliklinikách, ktoré jej patria alebo si prenajímajú priestory. V Izraeli nie je v ambulaciách zdravotná sestra, administratívu vybavujú recepčné alebo sekretárky (často sú to spojené funkcie). Ak potrebujete odber krvi, injekciu, infúziu, očkovanie proti chrípke, preväz vo väčšine zariadení je miestnosť sestier, kde sa takéto úkony robia.

K lekárovi sa objednávate cez zákaznícku linku poisťovne alebo v prípade menších špecializovaných zariadení cez ich vlastnú recepciu. Neplatíte nič, je to bežná služba. Pediater alebo rodinný lekár zväčša berie na druhý deň, u špecialistov to trvá dlhšie, môže aj týždne. Ak ste ochotní cestovať, môžu vám vybaviť lekára v inom meste.Časy objednávok sa dodržujú, hoci nie stopercentne, nikdy som ale nečakala viac ako polhodiny.

Ak ste akútny prípad,lekár vás zoberie mimo poradia, alebo vás pošle na pohotovosť. Tá je v poliklinikách od siedmej do dvadsiatej druhej, v nemocniciach nepretržite. V prípade, že neviete, čo robiť, môžete zavolať zdravotnej sestre na linku poisťovne. Tá dá pár otázok a odporučí, čo robiť. V mnohých prípadoch, hlavne na pediatrickej linke skôr upokojí rodičov a vysvetlí im, že netreba na pohotovosť.

Za pohotovosť sa platí na mieste okolo 20 eur, v nemocnici to je okolo 120 eur. Ak do dvoch dní zanesiete do svojej posiťovne správu od pohotovostného lekára v nemocnici, 120 eur vám refundujú, resp. ich ešte nestiahli z účtu, lebo čakali na správu.

Vážne ochorenie je v Izraeli drahá záležitosť. Neexistuje tu liek, ktorý by sa nedoplácal, hoci v základnom košíku sú lieky, kde je spolúčasť pacienta skôr symbolická. Lieky zadarmo ale nie sú. Pacient sa spolupodieľa aj na niektorých iných zákrokoch, doplnkovej liečbe, okrem jednej návštevy ročne, ktorú mu refundujú, si musí zaplatiť napríklad aj konzultáciu u iného lekára, z inej poisťovne alebo v súkromnom zariadení. Všade sa však dá dohodnúť na splátkach. Pri dlhodobej chorobe  aj tento model spôsobuje ľuďom problémy.

Izraelské zdravotnícke zariadenia využívajú najmodernejšiu diagnostickú techniku a využívajú ju naplno. Už som bola objednaná na magnetickú rezonanciu aj CT o tretej v noci. Podobnú skúsenosť majú aj moji príbuzní.

Nikdy som sa nestretla s úplatkami. Nehovoria o nich moji známi, ani moji spolupacienti. Boli prípady skorumpovaných lekárov, v Izraeli je dosť rozšírená protekcia, ale nie finančného rázu. Nikdy sa ma tu nikto neopýtal, koľko som dala lekárovi, hoci ľudia zo Slovenska sa ma to pýtajú pravidelne. O všimnom pre sestričky alebo personál nemôže byť ani reči. Ale tu nenosia deti ani kvet učiteľke na konci školského roka.

Netvrdím, že izraelské zdravotníctvo je bez problémov alebo ideálne nastavené pre pacientov. To by som nemohla mať dlhy kvôli liečbe a nemať skúsenosti s vyjednávaniami s poisťovňou. Pripadá mi ale efektívne, praktické, orientované na klienta, otvorené a kontrolovateľné. Každé tri mesiace dostávame z poisťovne podrobný výpis návštev u lekára, predpísaných liekov či vyšetrení. Pri každej položke je dátum a koľko sme za to platili. Za všetko, čo sme tu zaplatili sme vždy dostali účet.

Autor: Jana Shemesh

zdroj: dennikn.sk

Foto: dennikn.sk